“Un procés de cocreació consisteix en gestionar la
creativitat entre col·lectius o persones diverses, per tal que puguen prendre
part activament en el procés creatiu d’un projecte, encara que no siguen
especialistes ni tinguen coneixements sobre el tema. El secret consisteix en
trobar els mecanismes que permeten complementar els coneixements i les
habilitats que pot aportar cada persona individualment per a crear quelcom
col·lectivament.”
(Lluís Sabadell Artiga, artista i
dissenyador)
EL NOSTRE PROJECTE
La majoria de
patis d'escola, no ens agraden. O almenys són millorables. És la conclusió a la
que hem arribat quan veiem què els passa a aquests espais exteriors i perquè no
estan considerats com una aula més d'aprenentatge: "Total és l'hora del
pati, l'hora de l'entrepà...".
Això ens ha fet
actuar, de manera que des de diferents sectors de la comunitat educativa ha
sorgit la inquietud de fer una reflexió al voltant del nostre pati de Martínez
Valls. Famílies i mestres hem coincidit en la necessitat de donar visibilitat a
l’espai exterior de l’escola, com un espai més d’aprenentatge, que cal tindre
en compte. Ja que entenem els beneficis del temps d’esplai com a temps educatiu
i beneficiós per al desenvolupament dels xiquets i xiquetes.
Hem aprés de l’experiència d’escoles que han dut a la pràctica un canvi
d’aquest espai, transformant-lo, passant de tindre un pati sense planificació a
un espai ric i digne per a xiquets, mestres i pares. L’experiència de l’escola
de Castellum, ha sigut inspiradora per a encetar aquesta iniciativa on es
pretén implicar a totes les persones que habiten esta escola.
Per tot açò
volem preguntar-vos:
Voleu
que els vostres fills i alumnes puguen desenvolupar les seues habilitats
motrius, relacionar-se amb la natura, sociabilitzar-se amb els companys, viure
les millors experiències, desenvolupar la creativitat... en definitiva, tindre
un espai de joc diferent?
Si
sou dels que penseu que amb l’educació sí que es juga!! Animeu-vos a
participar!
PRINCIPALS OBJECTIUS
- Donar veu als xiquets. Mirar el món amb els seus ulls, atorgant-los un paper actiu i protagonista (Tonucci)
- Fer escola: Promoure la col·laboració i obrir canals de participació, aprofitant tots els recursos personals de que disposem a l’escola. A més a més d’afavorir la convivència entre mestres, famílies i alumnes.
- Millorar l’aprofitament dels espais exteriors, creant un ambient acollidor i lliure. Es tracta de millorar i rendibilitzar els espais exteriors, dissenyant zones adequades a les necessitats i interessos dels xiquets.
- Remarcar la importància del joc lliure i obrir el ventall de propostes, per tal de diversificar les opcions de joc a l’hora del pati. De manera que es fomente la lliure experimentació i l’aprenentatge autònom.
- Apropar elements naturals a l’espai de joc, introduint l’ús de materials naturals i reciclats.
PUNT DE PARTIDA
Hem de definir quin és l'espai del
que disposem, per això farem un plànol per delimitar l'àrea d'actuació.
Estudiarem assolellament, humitats, agents exteriors...
- PAVIMENT DE CIMENT
- DELIMITAT PER MURS I BARRERES METÀL·LIQUES
- CANASTES, PORTERIES...
- 2 FONTS
- PAVELLÓ COBERT
Mancances:
- OMBRES
- BANQUETS
- VEGETACIÓ
- DESNIVELLS
- OPCIONS DE JOC LIMITADES
PROPOSTES
INSPIRADORES
Blog: El nou
safareig.
Castellum
(video).
Projecte pati de
l’escola Cervià de Ter (Escola Aixart).
Ceip Las
Higuerillas.
Escola Colònia
Güell (El pati que volem).
PROCEDIMENT
Sabem que volem
un pati millor. I ara què?
Amb participació
i compromís és possible materialitzar-lo. Cal la implicació de pares,
educadors, xiquets i tècnics, com ara arquitectes, paisatgistes, jardiners...
per a millorar el nostre espai exterior i contribuir així a la felicitat dels
nostres xiquets i alumnes.
Aquest treball
estarà coordinat per una comissió organitzadora formada una representació del
claustre de mestres i per membres de l’AMPA.
Les fases
d’aquest procés són les següents:
1.
EXPERIMENTACIÓ EN EL PATI
Es tracta de posar-se en el context i experimentar jugant al pati. Moltes vegades, creiem que coneixem les coses però si no les vivim en primera persona no podem analitzar-les de forma completa. Per això és bo tornar a experimentar d’una forma nova posant-nos en el context que volem estudiar. Dividits en grups, es poden explorar totes les possibilitats que dona el pati. Així és com poden sorgir noves inspiracions i oportunitats que fins ara no veiem.
2. RECOLLIDA
D'INFORMACIÓ
Com que es
tracta d’un projecte de participació col·lectiva, ha de sorgir el debat entre
mestres, pares i alumnes des d’òptiques diferents però complementàries. Què ens
agrada i què no del pati, què podem millorar, què necessitem o què ens
agradaria. Tot és important. Des de la necessitat d’una ombra fins a la
il·lusió de construir una cabana.
Per a recollir
propostes i idees per a transformar el nostre pati ens adreçarem a:
- Alumnes: mitjançant dibuixos, escrits i gravacions per a projectar el seu pati somiat. És interessant oferir-los abans diferents imatges d’altres escoles, jardins o parcs per a ajudar-los a fer volar la seua imaginació tan alt com siga possible. La seua opinió i participació són fonamentals durant tot el projecte, perquè se l’han de sentir seu des del primer moment. Se’n parla a classe i els xiquets opinen, a través de converses i dibuixos.
- Famílies (emplenaran enquestes sobre el seu pati recordat, el pati actual i el que desitjarien per als seus fills, també podran dipositar en bústies les seues idees, dibuixos, suggerències...).
- Mestres i educadores (després d’una observació directa del joc dels xiquets al pati, elaboraran propostes de millora) Els mestres poden omplir un qüestionari de forma individual, per evitar condicionants. I durant un mes anar anotant les observacions directes a l’hora del pati, sense intervenir. Poden vore si els xiquets busquen espais d’alçada, amagatalls, jocs on crear històries, etc. Després posar-ho comú. Llavors, cada mestra pot treballar-ho amb el seu grup.
- Conserge i personal de neteja (qüestionari d’opinió).
3. PROCESSAR LA
INFORMACIÓ
Es tracta de
convertir la informació recollida en material de treball útil per a les
sessions de disseny.
Aquest treball
el realitzarem bàsicament la comissió de treball per tal d’extraure unes idees
generals i projectar el pati que volem tots i totes.
4. PRIMERA
TROBADA DE COCREACIÓ
Organització de grups de treball i primeres propostes de disseny.
Es formaran les
comissions de treball cooperatiu on cadascú pot aportar allò que millor sap
fer, amb complicitat, esforç i sobretot molta il·lusió.
Es farà un
document on cadascú assenyalarà què pot aportar (habilitats personals,
professionals, materials, coneixements,...) per tal de dividir tasques.
L’objectiu és aprofitar al màxim el potencial de cadascú.
5. TREBALL PER
COMISSIONS
En cada comissió hi haurà un coordinador i s’hauran de prendre decisions respecte als materials, mobiliari, espais, pressuposts i recursos, viabilitat, normativa legal, etc.
Si volem transmetre
valors respectuosos amb el medi, considerarem materials tal com fusta, roques,
cordes, material de reciclatge (rodes, tubs...), plantes, troncs, terres de
diferents textures,...
Respecte a
l’espai i el mobiliari, haurà de ser creatiu, desenfadat, amb objectius
pedagògics, que plantegen reptes, contemplar racons per poder explorar...
Les propostes
han de permetre amagar-se, mirar, explorar, trepar, tocar, gronxar-se, saltar,
somiar sense límits, cavalcar, construir, provar, arriscar, fer equilibris, experimentar,
lliscar, prendre decisions, desenvolupar la seua autonomia... JUGAR.
6. SEGONA
TROBADA DE COCREACIÓ
Es posarà en
comú el treball de les comissions per tal de desenvolupar els dissenys i
planificar la construcció.
En aquesta
segona trobada l’objectiu serà concretar un disseny final general prou
desenvolupat per poder construir-lo. Caldrà entrar molt més en detall, veure la
viabilitat tècnica des d’una òptica global.
7. MANS EN L'OBRA!
Una vegada repartit i organitzat tot el treball, es tracta de materialitzar tot el que hem estudiat en el paper.
S’organitzaran
unes jornades de participació de tots en la millora dels espais dels patis de
l’escola. Famílies, xiquets i mestres de l’escola treballant i compartint un
objectiu comú: transformar el pati de l’escola en un lloc ple de sorpreses.
8. AVALUAR I
CELEBRAR
Tancament del procés i agraïment a tots per la col·laboració.
TEMPORALITZACIÓ
0. Formació de la comissió que gestionarà el
projecte format per pares i mestres, i presentació a l’AMPA del projecte
|
setembre 2016
|
1. Experimentació en el pati
|
octubre 2016
|
2. Recollida d’informació
|
novembre 2016
|
3. Processar la informació
|
Nadal
|
4. 1a trobada de co-creació
|
gener 2017
|
5. Treball per comissions
|
gener-febrer 2017
|
6. 2a trobada de co-creació
|
març 2017
|
7. Mans en l’obra
|
Pasqua
|
8. Avaluar i celebrar
|
juny 2017
|
COMISSIÓ QUE
GESTIONARÀ EL PROJECTE
PARES I MARES
|
MESTRES
|
Inma, Juani,
Dario, Laura, Mónica, Priscila, Sandra, Sílvia P, Sílvia U, Sonia i Estela.
|
Rafa, Tere,
Desi, Tudi, Elena, Vanessa, Teresa i Josep.
|
Ajuda d’Andrea
en el seu estudi o projecte de final de carrera.
CONCLUSIÓ
En definitiva,
es tracta de millores que no són merament estètiques, no només busquem espais
físics bonics, amables... sinó que tenen darrere una ferma intencionalitat
educativa: socialització, psicomotricitat, resolució de conflictes,
creativitat, llibertat, exploració, experimentació, autonomia, seguretat,...
que reflecteixen les idees, les actituds, la moralitat, les creences de les
persones.
Volem ambients
que afavoreixen a moure’s, a conviure, a la creativitat, l’art, la plàstica, la
creació...
BIBLIOGRAFIA
Ritscher, Penny. El Jardí dels secrets: organitzar i viure els espais
exteriors a les escoles. Barcelona: Rosa Sensat, 2003 (Temes
d’infància)
Freire, Heike. Educar en verd. Barcelona: Graó editorial, 2011 (Família
i educació 20)
Escola pública
El Martinet de Ripollet. A
fora. Ripollet. 2a edició març 2014. Edició pròpia amb el suport de
l’Associació d’Amics de El Martinet.
Asociacione
Culturale Bambini e Natura. FUORI.
Milà: MUBA Universitat de Milà 2015. (Resum d’aquest llibre)
Cols, Carme i
Fernàndez, Pitu. A Fora (I).
Article. 2016. Llegir
Cols, Carme. “Organitzar i viure els espais exteriors a l’escola dels petits”. A:
Infància educar de 0 a 6 anys, núm. 157 (juliol/agost 2007), p. 12-19
Es pot trobar a l’adreça: http://www.elsafareig.org/jardiner/quinjardi/filosofia/organitzarespaiexterior.pdf
Carme Cols i
Pitu Fernàndez. Un jardí al pati de
l’escola. A la web El Safareig: http://www.elsafareig.org/jardiner/quinjardi/quinjardi.htm
Carme Cols
Clotet, Eva Sargatal Danés, Josep Fernández Quiles Els temps i els ritmes de la naturalesa Infància: educar
de 0 a 6 anys, Nº. 188, 2012, págs. 18-22
Comunitat
educativa de l’Escola Colònia Güell. El
pati de l’escola Colònia Güell, projecte co-creatiu per un pati educatiu, verd
i segur. A la web: http://www.slideshare.net/acalvis/millorem-els-nostres-exteriorsescola-colnia-gell
Equip Projecte
d’Educació en Valors. Recuperem
els jardins escolars. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut
d’Educació: Octaedro, 2007 (Lluna verda. Quaderns de valors)
IPA Espanya,
Associació Internacional pel Dret dels Infants a Jugar, Imma Marín (directora),
Cris Molins, Maite Martínez, Esther Hierro i Xavier Aragay. Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives. Fundació
Bofill, 2011 (Informes breus, 31) Es pot trobar a l’adreça: http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/525.pdf
Sabadell,
Lluís. Guia pràctica per a
co-crear a l’escola. Edició digital, 2012 es troba a l’adreça:http://www.sabadellartiga.com/2012/01/guia-de-co-creacio-per-a-escoles-ja-la-pots-descarregar/
Monogràfic
“Espai públic, espai educatiu”. Revista
Barcelona Educació. Número 76, maig 2011.
Majoral,
Sílvia. “Dissenyem el nostre
pati”. A la revista Infància educar de 0 a 6 anys, núm. 120 (maig/juny
2001), p. 14-18
Escola Bressol
Municipal La Mar (Barcelona). “Un
espai ple de possibilitats”. A: Infància educar de 0 a 6 anys, núm.
177 (novembre/desembre 2010), p. 17-22
Normativa sobre
àrees de joc infantil que
existeix a Espanya sobre el tema: Normativa àrees de joc infantil a l’aire lliure
Documents_sobre_els_patis_de_les_escoles,
recull de documentació elaborat per la Diputació de Barcelona.
En Internet:
El safareig. www.elsafareig.org
El Safareig a
Facebook: https://www.facebook.com/carmecols
Educar en
verde: http://educarenverde.blogspot.com.es/ pàgina
d’Heike Freire per una infancia en contacte amb la natura.
El pati que
volem: https://elpatiquevolem.wordpress.com
Un grup de mestres, pares i mares de l’escola Colònia Güell, que vam decidir
transformar el seu pati, intensificant la relació entre el centre i les
famílies.
Bambini e
natura: http://www.bambinienatura.it/ per
compartir idees i experiències sobre la relació entre els infants i la natura
Let the
children play: http://www.letthechildrenplay.net/
Centenars d’idees per a jocs a l’aire lliure i l’aprenentatge
Molt inspirador. Gràcies!
ResponElimina